* Η μείωση της τεχνοφοβίας στους χρήστες από 18 έως 45 ετών συνέβαλε στη διάδοση των νέων τεχνολογιών
Πηγή: Το ΒΗΜΑ, 18/02/2007 ΓΕΡ. ΖΩΤΟΣ
Μπορεί το 2007 να έχει χαρακτηρισθεί ως έτος ευρυζωνικότητας για τη χώρα μας αλλά το 2006 είναι η χρονιά κατά την οποία καταγράφονται οι πιο σημαντικές εξελίξεις για τη διείσδυση της χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών και νέων τεχνολογιών καθώς και των ευρυζωνικών συνδέσεων. Στις εξελίξεις αυτές συνέβαλαν σε μεγάλο βαθμό οι διαρκώς μειούμενες τιμές των ειδών νέας τεχνολογίας (φορητοί και επιτραπέζιοι υπολογιστές, κινητά τηλέφωνα, προϊόντα δικτύωσης) καθώς και η σημαντική πτώση των τιμολογίων των ευρυζωνικών υπηρεσιών. Μάλιστα, πρόσφατη έρευνα της Citigroup επισημαίνει ότι oι τιμές για ADSL στην Ελλάδα είναι σε επίπεδα ανάλογα με αυτές στην υπόλοιπη Ευρώπη, κάτι που δεν ίσχυε πριν από έναν χρόνο. Ενας άλλος παράγοντας που βοήθησε στη διάδοση της χρήσης των νέων τεχνολογιών είναι και αυτός της μείωσης της τεχνοφοβίας, κυρίως στην ηλικιακή ομάδα των χρηστών από 18 ως 45 ετών, καθώς και ο περιορισμός του φόβου των online συναλλαγών. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τις συναλλαγές που πραγματοποιήθηκαν στα ηλεκτρονικά καταστήματα - κυρίως των ειδών νέας τεχνολογίας - την περίοδο των εορτών.
Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη που διενεργήθηκε από την εταιρεία VPRC για
λογαριασμό του ebusinessforum και του Εθνικού Δικτύου Ερευνας και
Τεχνολογίας (ΕΔΕΤ), ο ένας στους τέσσερις Ελληνες έχει πρόσβαση στο
Διαδίκτυο ενώ ο ένας στους τρεις είναι χρήστης ηλεκτρονικού υπολογιστή.
Οπως δείχνουν τα στοιχεία, η διείσδυση της χρήσης των υπολογιστών στην
Ελλάδα έχει φθάσει το 31% έναντι 25% - 27% στα τέλη του 2005 με αρχές
του 2006 ενώ η διείσδυση της χρήσης Διαδικτύου έφθασε περίπου το 24,6%
έναντι 18%-19%, την ίδια εποχή.
Οπως είναι αναμενόμενο σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα, δηλαδή στο 77,6%,
βρίσκεται και το ποσοστό διείσδυσης κινητής τηλεφωνίας. Μάλιστα στην
ίδια έρευνα καταγράφεται ότι συχνή χρήση υπολογιστών και κινητών
τηλεφώνων γίνεται και από παιδιά ηλικίας ως 14 ετών.
Από τα παραπάνω στοιχεία συνάγεται ότι τόσο στη χρήση υπολογιστή όσο
και στην πρόσβαση στο Διαδίκτυο, το 2006 παρατηρήθηκε μια αρκετά
σημαντική αύξηση της τάξεως ως και των 6-6,5 ποσοστιαίων μονάδων. Θα
πρέπει να επισημανθεί ότι, μεταξύ 2003 και 2005, είχε παρατηρηθεί
στασιμότητα και στους δύο αυτούς τομείς, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να
βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις των σχετικών πινάκων της ΕΕ. Επίσης,
οι αυξήσεις που σημειώθηκαν είναι οι μεγαλύτερες από την περίοδο
2002-2003.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών, το ποσοστό
είναι σαφώς υψηλότερο του μέσου όρου στις ηλικίες 15-65 ετών και φθάνει
το 38,9% έναντι 34,3% στα τέλη του 2005. Βάσει των συμπερασμάτων της
έρευνας, οι ομάδες πληθυσμού με υψηλό ποσοστό χρήσης είναι κυρίως οι
μισθωτοί δημόσιου και ιδιωτικού τομέα με ανώτερη εκπαίδευση, οι
εργοδότες και οι αυτοαπασχολούμενοι (επίσης ανώτερης εκπαίδευσης) και
οι φοιτητές και μαθητές.
Αντίστοιχες είναι και οι ηλικιακές ομάδες πληθυσμού με υψηλά ποσοστά
χρήσης Internet. Συνολικά, η διείσδυση Διαδικτύου αυξήθηκε κατά 5,1
ποσοστιαίες μονάδες (24,6% από 19,5%), ενώ ακόμη μεγαλύτερη ήταν η
αύξηση στην ηλικιακή ομάδα 15-65 ετών (31,1% από 24,6%, δηλαδή αύξηση
6,5 ποσοστιαίων μονάδων).
Από τους χρήστες του Διαδικτύου το 35,7% το χρησιμοποιεί στο σπίτι, το
21,9% στο σπίτι και στην εργασία και το 18,4% μόνο στον χώρο εργασίας.
Επίσης το 33,4% χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο τα τελευταία τρία - πέντε
χρόνια.
* Η συχνότητα χρήσης
Σε ό,τι αφορά τη συχνότητα χρήσης το 31,6% χρησιμοποιεί το Internet
τρεις - πέντε ημέρες την εβδομάδα και το 27,7% καθημερινά. Ακόμη, ένας
στους τρεις Ελληνες (29,8%) χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο μία ως δύο ημέρες
την εβδομάδα. Ο μέσος όρος χρήσης Διαδικτύου την εβδομάδα είναι 8,6
ώρες το 2006 έναντι 6,3 ωρών το 2002.
Αναφορικά με τους λόγους χρήσης, η έρευνα καταγράφει ως βασικότερο
(20,6%) το e-mail ( ηλεκτρονικό ταχυδρομείο) ενώ ως δεύτερο την
αναζήτηση πληροφοριών (17,3%).
Το 16,4% των Ελλήνων διαθέτει προσωπικό λογαριασμό e-mail, ενώ από
όσους χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο αποκλειστικά δικό του λογαριασμό
ηλεκτρονικού ταχυδρομείου διαθέτει το 66,8%. Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο
στο σπίτι διαθέτει το 60,3%, ενώ στον χώρο εργασίας το 21,7%. Σε
σχολείο, πανεπιστήμιο, βιβλιοθήκη κατέχει μόλις το 4,3%.
Ενδιαφέρον ακόμη παρουσιάζουν και τα στοιχεία για τις ηλεκτρονικές
συναλλαγές, αν και ακόμη είναι σχετικά χαμηλά συγκρινόμενα με την
υπόλοιπη Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο, γενικότερα. Μόλις το 21,6% έχει
αγοράσει κάποιο προϊόν από το Διαδίκτυο και το 78,4% ποτέ. Ο μέσος όρος
των χρημάτων που δαπανώνται για ηλεκτρονικές αγορές είναι 193 ευρώ,
ετησίως. Πάντως η συντριπτική πλειοψηφία έστω και των λίγων χρηστών που
πραγματοποιούν ηλεκτρονικές συναλλαγές (95,8% ) δηλώνουν ότι είναι πολύ
ή αρκετά ικανοποιημένοι από τις αγορές μέσω Διαδικτύου.
Το κινητό τηλέφωνο, όπως προαναφέρθηκε χρησιμοποιείται, από τη μεγάλη
πλειοψηφία του πληθυσμού (77,6%) με το ποσοστό να φθάνει στο 86,4% στις
ηλικίες 15-65 ετών.
* Τα κινητά τηλέφωνα
Αξιοσημείωτο στοιχείο που καταγράφεται στην έρευνα είναι και αυτό των
υψηλών ποσοστών χρήσης υπολογιστή στα παιδιά ηλικίας ως 14 ετών αλλά
και των υψηλών ποσοστών κατοχής συσκευής κινητού τηλεφώνου.
Ηλεκτρονικούς υπολογιστές χρησιμοποιεί το 60,2% των παιδιών 10-14 ετών,
το 21,9% όσων είναι 5-9 ετών και το 3,8% ηλικίας ως 4 ετών, σύμφωνα
τουλάχιστον με τους γονείς τους. Ακόμη, κινητό τηλέφωνο έχει το 48,9%
στις ηλικίες 10-14 ετών, το 6,9% στην κατηγορία 5-9 ετών, ενώ εντύπωση
προκαλεί και η καταγεγραμμένη χρήση κινητού τηλεφώνου έστω και κατά 1%
από παιδιά κάτω των 5 ετών, δηλαδή των νηπίων.
Να σημειωθεί ότι σχετική, πρόσφατη, έρευνα της ΕΣΥΕ αναφέρει ότι το
ποσοστό των μικρών παιδιών που χρησιμοποιούν κινητό τηλέφωνο ανέρχεται
σε 80%. Αντίστοιχα, το 67,3% των παιδιών ηλικίας 12 ως 15 ετών έχει
πρόσβαση στο Διαδίκτυο, με το αντίστοιχο ποσοστό που έκανε οποτεδήποτε
χρήση του Διαδικτύου να ανέρχεται στο 71,1%.
Η ίδια έρευνα στη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα δείχνει ακόμη ότι το 65%
σερφάρει στο Διαδίκτυο από το σπίτι του, το 78% από τον χώρο
εκπαίδευσης, ενώ χαμηλό, κάτω του 20%, είναι το ποσοστό που
χρησιμοποιεί από τα internet cafe.
ΑΥΞΗΣΗ ΕΥΡΥΖΩΝΙΚΩΝ ΣΥΝΔΕΣΕΩΝ
Στις 512.000 ο αριθμός των γραμμών ADSL
Ο αριθμός των γραμμών ADSL έφθασε τις 512.000, το 2006. Το γεγονός αυτό
οδήγησε τους ιθύνοντες του ΟΤΕ να θέσουν ως επόμενο στόχο για το άμεσο
μέλλον την αύξηση των συνδέσεων σε ένα εκατομμύριο, στο πλαίσιο
ανάπτυξης της ευρυζωνικότητας στη χώρα μας. Ο παραπάνω αριθμός αφορά
τις γραμμές που παρέχει ο ΟΤΕ είτε μέσω χονδρικής είτε μέσω λιανικής
πωλήσεως. Η ποσοστιαία αύξηση το 2006 ήταν της τάξεως του 238% σε σχέση
με το τέλος του 2005 που υπήρχαν καταγεγραμμένες περίπου 150.000
συνδέσεις. Στο γεγονός αυτό συνέβαλαν εκτός από τη ραγδαία πτώση των
τιμών και άλλοι νέοι τομείς υπηρεσιών όπως το double και το triple play.
Αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΤΕ, το 13% των ελληνικών
νοικοκυριών έχει ADSL σύνδεση ενώ είναι αξιοπρόσεκτο ότι υπάρχει έντονη
ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας στην περιφέρεια, καθώς περίπου το 47% των
παραπάνω συνδέσεων (238.068) είναι εκτός Αττικής. Οι εγκατεστημένες
πόρτες ADSL εκτινάχθηκαν στις 759.912 στο τέλος του 2006 (από 215.684
ένα χρόνο νωρίτερα), ενώ τα σημεία παρουσίας έχουν ανέλθει σε 1.076
(από 428), εκ των οποίων τα 955 βρίσκονται εκτός Αττικής. Αναφορικά με
τις τιμές (πρόσβασης στο κύκλωμα ADSL και παροχής Internet, μαζί) έχουν
μειωθεί από 78% ως 86% για τις τρεις ταχύτητες (βασική, μεσαία και
υψηλή) από την πρώτη παρουσίαση της υπηρεσίας, ενώ συνυπολογιζομένου
του δωρεάν διπλασιασμού των ADSL ταχυτήτων που έγινε το διάστημα
Σεπτεμβρίου - Νοεμβρίου 2006, η μείωση είναι ακόμη μεγαλύτερη.